Cestovanie železničnou traťou...
Nové Zámky -
Ivanka pri Nitre -
Nitra
- Veľké Bielice
-
Prievidza
Cesta traťou Nové
Zámky - Ivánka pri Nitre
Ďalšia kapitola tejto stránky patrí prechádzke touto traťou ...
... ak chcete viac fotografií kliknite sem
Prvým bodom tejto trate je
stanica Nové Zámky, ktorá je na hlavnej frekventovanej trati. O stanici
Nové Zámky si môžete prečítať na stránke
www.rail.sk. O Nových Zámkoch nebudem písať lebo o ich už napísali
mnohý iný na iných internetových stránkach.
Ak sa zaujímate o mesto Nové Zámky, železnicu v ňom, históriu a iné fakty
-
bolo vydané CD Nové Zámky na ktorom nájdete úplne všetko...
Achter de Získej vstupní bonus v našem internetovém kasínu. Zahrej si automaty nebo zajímavý poker turnaj. U nás je možné hrát za reálné peníze nabo zadarmo. online speelautomaten kun je net zoveel geld winnen als in Las Vegas. Maar de online fruitautomaten kansen zijn net iets anders dan je wellicht gewend bent. Daarom kun je eerst op de gratis speelautomaten spelen van HollandGokken.com en een goede gokkasten strategie samenstellen. Wie weet win je wel een progressieve jackpot door Holland Gokken.
Železničná stanica Nové Zámky- © L. Railman Perný Apríl - Máj 2006
Po Nových Zámkoch nasleduje malá elektrifikovaná výhybňa
Bánov. Domáci volajú túto obec Kesa. Je to dvojkoľajná elektrifikovaná
stanička. Oproti malej staničnej budovy s WC je v záhradke malý model hradu.
Výhybňa Bánov - © L. Railman Perný 2006
Po výhybni Bánov nasleduje ešte stanovište a po ňom cesta poľom do Šurian. Z tejto
stanice išla aj
spomínaná úzkorozchodka. Jedna z posledných vecí, čo po nej zostali sú dva
oporné múry pri železnici, ktoré predstavovali most po ktorom išiel pred 5O-timi
rokmi parný vláčik s cukrovou repou. Šurany sú štvorsmerná stanica s
elektrifikáciou. V roku 1992 bola sprevádzkovaná nová staničná budova.
Železničná stanica Šurany © Addams
http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h140-2.htm
Železničná stanica Šurany © L. Railman
Perný 18.4.2006
Železničná stanica Šurany MOs do Nových Zámkov je pripravený na
odchod © L. Railman Perný Máj 2006
Po stanici Šurany nasleduje súbeh tratí (150,151). Po krátkej ceste poľom nasleduje zastávka Ondrochov (stanovište závorára 12). Je to bývalé nákladište (resp. stanica s jednou výhybkou a tupíkom). T.č. opustená zastávka bez služby a nechaná napospas osudu.
Železničná zastávka Ondrochov © L. Railman
Perný 18.4.2006
Zastávka Ondrochov © L. Railman
Perný Máj 2006
Po Ondrochove nasledujú už tak dlho spomínané Komjatice. Je to päťkoľajná stanica s vykládkou uhlia a nakládkou obilia. Staničná budova je Rakúsko-uhorského typu. Zo spomínaných piatich koľají zostali len "štyri plus pol koľaje". Posledná piata (úradne štvrtá) koľaj je totiž do polovice odstavená. Do polovice koľaje sa tu sem-tam nakladá jeden vozeň pre miestny kovošrot.
Zľava- koľaj päť (služobne štyri) odstavená do polovice, sklad na
rampe - predtým a potom, zrúcanina hosp. budova (3,4), staničná budova,
© L. Railman
Perný Máj 2006
Na prvej (úradne piatej) koľaji
je
skladište na rampe, ktoré nakladalo v čase
"svojej éry" cement a vápno. Dnes (LETO 2006) tu po ňom
zostala len rampa. Pri výhybke, ktorá odbočuje na prvú koľaj je robotnícka
budova,
v ktorej bol donedávna každý deň život. Dnes sa traťový obvod "trošku" predĺžil
a zlúčil s inými, čo znamenalo zaniknutie centrály a zmenila sa na sklad
robotníckych potrieb. Na druhej strane koľaje 1., je miestny obilný sklad, kde
sa ešte niečo nakladá. Druhá a tretia koľaj sú osobné dopravné koľaje. Koľaj
štyri je iba pre nákladné vlaky. Ešte sa nachvíľu vrátim k staničnej budove a
jej okolí. Čo to môžeme ešte zahliadnuť. Vpravo (smer sklad na
rampe) socialne zariadenie {iba služobné - nie pre verejnosť},
bývalá úschovňa batožín,
bývalá hospodárska budova (dnes prázdna plocha -
mám urobený model - rekonštrukciu),
garáž pre prednostu stanice (zrúcanina-
tiež mám model ako ďalšie budovy v tejto stanici ),
malá uhliareň so skladom nepotrebných vecí a skladom horľavín a
stavebná firma s vykládkou uhlia.
Motorový osobný vlak 5002 v žst. Komjatice
© L. Railman Perný 18.4.2006 2006
Nakládka obilnín v žst. Komjatice
© L. Railman Perný 18.4.2006
FOTOGRAFIE ŽELEZNIČNEJ STANICE KOMJATICE OD JARI AŽ DO ZIMY NÁJDETE VO
FOTOGALÉRII
Po prechode cez výhybkárske stanovište - stavadlo môžete ako prvý zahliadnuť obývaný železničný byt.
Mám doma urobený aj jeho model. Ďalší obrázok je bývalá robotnícka budova, teraz ju tu len sklad a občas sem zájdu robotníci. Odfotil som aj bývalú nakladaciu rampu. Je pred zrútením.
Ešte pred tým než sa virtuálne vzdialime zo stanice Komjatice vás chcem upozorniť na Európsky unikát. Špeciálne mechanické závory...
Železničné mechanické stavadlo I. v žst. Komjatice
© L. Railman Perný 2005
Pekný skoro-jarný ranný pohľad na trať zo
stavadla Komjatice I. na Nitru © L. Railman Perný 2006
Keď pôjdeme ďalej po trati, naskytne sa nám pohľad na prenajatú, zrekonštruovanú zastávku Veľký Kýr. V zastávke a bare sa predávajú aj cestovné lístky. Zastávka je položená na vyvýšenine. Železnica pretína obec - preto sa ju oplatí financovať...
Neskoro-jarný a skoro-letný pohľad na slnečnú zastávku Veľký Kýr © L. Railman Perný
Jún-júl 2006
Zastávka (bývalé nákladisko a hlásnica) Branč © L. Railman Perný
Jún-júl 2006
Po Veľkom Kýri sa dostávame na podobnú, ale menej frekventovanú zastávku Branč. Za socializmu bola dosť frekventovaná. Dnes však cestujúci dávajú prednosť autobusom, ktoré idú priamo cez obec. Do bývalého nákladišťa Branč smerovala aj šurianska cukrovarská železnica (trať 442) Tejto problematike sa venujem v samostatnej kapitole - http://www.surail.szm.sk Stránka SURAILU sa venuje všetkým úzkorozchodným železniciam v okolí Šurian, Nových Zámkov a Nitry
Železničná stanica Ivanka pri Nitre © L. Railman Perný
Jún-júl 2006
Posledná stanica na tejto časti trate je Ivanka pri
Nitre. Je to štvorkoľajná stanica v ktorej veľa vlečkových tratí. Na jednej
strane Bramac a Heineken ,na druhej Plastika. Je to dosť
frekventovaná stanica...
Cesta traťou Ivanka pri Nitre - Nitra
Začíname v malej staničke Ivanka pri Nitre. Dodám len jeden fakt. V stanici sú štyri koľaje, pôvodne však boli tri. Budova je prízemná (architektúra Rakúsko-Uhorské obdobie). Trať Nové Zámky - Trenčín bola celkove postavená okolo roku 1870 preto majú všetky budovy svoj svojský štýl architektúry.
Keď sa po trati vyberiete v apríli či máji, aj tu je na čo pozerať. Krásna rozkvitnutá krajina je sama o sebe pekná.
Pokračujeme traťou do malej ale dosť frekventovanej zastávky Dolné Krškany. Budova je dosť schátralá. Po boku vidieť vlečku, ktorá ide do blízko ležiacej firmy.
Zastávka Dolné Krškany © L. Railman Perný
Jún-júl 2006
Trať už ide súbežne s vlečkami do Nitry. Po strane od staničnej budovy, bolo kedysi vidieť bývalú vlečku do mäsopriemyslu, ktorá bola zrušená a demontovaná. Blížime sa k hlavnému a najzaujímavejšiemu cieľu tejto trate - k železničnej stanici Nitra. Nitra je krásne mesto, o ktorom už dávno napísali iný. Ja len dodám, že staničná budova v Nitre je v dosť schátralom stave. V stanici Nitra je depo, sklad na rampe a niekoľko vlečiek.
Žst. NITRA © L. Railman Perný
Jún-júl 2006
Žst. NITRA (ďalšie foto) All photos © L. Railman Perný
Jún-júl 2006
články o tratiach Prievidza - Nitrianske Pravno a Chynorany - Trenčín nájdete na
stránke
www.railman.szm.sk
Cesta traťou
Nitra - Veľké Bielice
Keď už nebolo čo pozerať na AGROKOMPLEXE v Nitre, tak nás
napadlo, žeby sme si s bratom dali jazdu na otočku do Veľkých Bielic a naspäť.
Máme vlak zdarma, tak to treba čo najvhodnejšie využiť. Sme na stanici v Nitre a
čakáme na náš vlak. Nasadáme a "čakáme na zelenú".
Po ostrom oblúku zo stanice Nitra stojíme na prvej zastávke tejto trate - Nitra zastávka. Po východe z nej je tu oblúk ...
Nitra zastávka © L. Railman Perný
August 2006
Nasledovnú zastávku Mlynárce sa nám nepodarilo odfotiť. Po Mlynárcoch je tu kľúčová stanica Lužianky. Železnica sa tu delí na štyri smery - Nové Zámky, Prievidza, Zlaté Moravce (Kozárovce), Zbehy (Radošina). Náš vlak pokračuje ďalej...
Súbeh tratí Nové Zámky - Prievidza a Lužianky - Kozárovce
(1), žst. Lužianky (2,3), za stanicou (4)© L. Railman Perný
August 2006
Blížime sa do Čakajoviec, Nasledujú zastávky Jelšovce, Výčapy-Opatovce
Čakajovce © L. Railman Perný
August 2006
Jelšovce © L. Railman Perný
August 2006
Výčapy- Opatovce © L. Railman Perný
August 2006
Vchádzame do stanice Koniarovce... A pokračujeme do zastávok Preseľany nad Nitrou, Kamanová, Mýtna N. Ves.
Žst. Koniarovce © L. Railman Perný
August 2006
Preseľany nad Nitrou © L. Railman Perný
August 2006
Bývalá hlásnica - Kamanová © L. Railman Perný
August 2006
Mýtna N. Ves © L. Railman Perný
August 2006
... a sú tu Topolčany a ich staničná budova...
... a sú tu Topolčany © L. Railman Perný
August 2006
Vlečka Topolčany © L. Railman Perný
August 2006
Vlak vchádza do mega oblúku a zároveň aj zastávky Krušovce, ktorá vyzerá akoby bola obyčajným rodinným domom...
Zastávka v oblúku Krušovce © L. Railman Perný
August 2006
Blížime sa do ďalšej väčšej stanice - Bošany... / zaujímavosťou je lesná železnica Bošany - Cibajka
Stanica Bošany © L. Railman Perný
August 2006
V stanici Chynorany nájdete znova viacej smerov železnice. Nachádza sa tu nepoužívaný triangel na smer Chynorany - Trenčín.
Stanica Chynorany © L. Railman Perný
August 2006
Po Chynoranoch stojíme v staničke Žabokreky nad Nitrou. Jej vzhľad pripomína históriu celej železnice...
Žabokreky nad Nitoru © L. Railman Perný
August 2006
A je tu konečná (pre nás priestupná) stanica Veľké Bielice...
Stanica Veľké Bielice © L. Railman Perný
August 2006
Stanica Veľké Bielice a príchod čerstvo namaľovaného vlaku © L. Railman Perný
August 2006
fotografie z iných stránok : Trains.hu, grebe.host.sk
Cesta traťou Veľké Bielice - Prievidza
Zo stanice Veľké Bielice (VLAKY.NET - 111. výročie - Veľké Bielice - Prievidza) trať pokračuje do, pomerne dosť hospodársky dôležitého, mesta Partizánske (známe výrobou obuvi). V meste stojí vlak dokonca dva krát. V deväťdesiatom prvom kilometri nájdeme pekne opravenú stanicu Veľké Uherce. Ďalej nás čakajú Oslany a Bystričany (z obce Bystričany išla aj malá železnica), známe ťažbou kameňa a blízko ležiacim kúpaliskom Chalmová. Ďalej nasledujú ďalšie hospodársky dôležité obce Zemianske Kostoľany a Nováky (známe ťažbou a využitím uhlia v tepelnej elektrárni). Predposlednou zastávkou je malá stanička Koš. Finále je stanica Prievidza. Ak ešte nie ste po 113 km trati dostatočne unavený, môžete sa ešte ísť pozrieť do Nitrianskeho Pravna/font> (článok s fotografiami nájdete na stránke www.grebe.host.sk) alebo Hornej Štubne (Prievidza - Horná Štubňa konali oslavy tratí na Hornej Nitre VLAKY.net).
© L. Perný 2006 l http://www.railman.szm.sk l