Cestovanie železničnou traťou...


Nové Zámky - Ivanka pri Nitre - Nitra - Veľké Bielice - Prievidza

Cesta traťou Nové Zámky - Ivánka pri Nitre

Ďalšia kapitola tejto stránky patrí prechádzke touto traťou ...

... ak chcete viac fotografií kliknite sem

Prvým bodom tejto trate je stanica Nové Zámky, ktorá je na hlavnej frekventovanej trati. O stanici Nové Zámky si môžete prečítať na stránke www.rail.sk. O Nových Zámkoch nebudem písať lebo o ich už napísali mnohý iný na iných internetových stránkach.
Ak sa zaujímate o mesto Nové Zámky, železnicu v ňom, históriu  a iné fakty - bolo vydané CD Nové Zámky na ktorom nájdete úplne všetko...

Achter de Získej vstupní bonus v našem internetovém kasínu. Zahrej si automaty nebo zajímavý poker turnaj. U nás je možné hrát za reálné peníze nabo zadarmo. online speelautomaten kun je net zoveel geld winnen als in Las Vegas. Maar de online fruitautomaten kansen zijn net iets anders dan je wellicht gewend bent. Daarom kun je eerst op de gratis speelautomaten spelen van HollandGokken.com en een goede gokkasten strategie samenstellen. Wie weet win je wel een progressieve jackpot door Holland Gokken.



Železničná stanica Nové Zámky- © L. Railman Perný Apríl - Máj 2006


Po Nových Zámkoch nasleduje malá elektrifikovaná výhybňa Bánov. Domáci volajú túto obec Kesa. Je to dvojkoľajná elektrifikovaná stanička. Oproti malej staničnej budovy s WC je v záhradke malý model hradu.

Výhybňa Bánov - © L. Railman Perný 2006


 Po výhybni Bánov nasleduje ešte stanovište a po ňom cesta poľom do Šurian. Z tejto stanice išla aj spomínaná úzkorozchodka. Jedna z posledných vecí, čo po nej zostali sú dva oporné múry pri železnici, ktoré predstavovali most po ktorom išiel pred 5O-timi rokmi parný vláčik s cukrovou repou. Šurany sú štvorsmerná stanica s elektrifikáciou. V roku 1992 bola sprevádzkovaná nová staničná budova.


Železničná stanica Šurany © Addams http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h140-2.htm


Železničná stanica Šurany © L. Railman Perný 18.4.2006

Šurianska cukrovarská železnica


Železničná stanica Šurany MOs do Nových Zámkov je pripravený na odchod © L. Railman Perný Máj 2006

 

Po stanici Šurany nasleduje súbeh tratí (150,151). Po krátkej ceste poľom nasleduje zastávka Ondrochov (stanovište závorára 12). Je to bývalé nákladište (resp. stanica s jednou výhybkou a tupíkom). T.č. opustená zastávka bez služby a nechaná napospas osudu.


Železničná zastávka Ondrochov © L. Railman Perný 18.4.2006


Zastávka Ondrochov  © L. Railman Perný Máj 2006

Po Ondrochove nasledujú už tak dlho spomínané Komjatice. Je to päťkoľajná  stanica s vykládkou uhlia a nakládkou obilia. Staničná budova je Rakúsko-uhorského typu. Zo spomínaných piatich koľají zostali len "štyri plus pol koľaje". Posledná piata (úradne štvrtá) koľaj je totiž do polovice odstavená. Do polovice koľaje sa tu sem-tam nakladá jeden vozeň pre miestny kovošrot.

Zľava- koľaj päť (služobne štyri) odstavená do polovice, sklad na rampe - predtým a potom, zrúcanina hosp. budova (3,4), staničná budova,
©
L. Railman Perný Máj 2006


Na prvej (úradne piatej) koľaji je skladište na rampe, ktoré nakladalo v čase "svojej éry" cement a vápno. Dnes (LETO 2006) tu po ňom zostala len rampa. Pri výhybke, ktorá odbočuje na prvú koľaj je robotnícka budova, v ktorej bol donedávna každý deň život. Dnes sa traťový obvod "trošku" predĺžil a zlúčil s inými, čo znamenalo zaniknutie centrály a zmenila sa na sklad robotníckych potrieb. Na druhej strane koľaje 1., je miestny obilný sklad, kde sa ešte niečo nakladá. Druhá a tretia koľaj sú osobné dopravné koľaje. Koľaj štyri je iba pre nákladné vlaky. Ešte sa nachvíľu vrátim k staničnej budove a jej okolí. Čo to môžeme ešte zahliadnuť. Vpravo (smer sklad na rampe) socialne zariadenie {iba služobné - nie pre verejnosť}, bývalá úschovňa batožín, bývalá hospodárska budova (dnes prázdna plocha - mám urobený model - rekonštrukciu), garáž pre prednostu stanice (zrúcanina- tiež mám model ako ďalšie budovy v tejto stanici ), malá uhliareň so skladom nepotrebných vecí a skladom horľavín a stavebná firma s vykládkou uhlia.


                                        
      
                                                   
Motorový osobný vlak 5002  v žst. Komjatice  © L. Railman Perný 18.4.2006 2006

                                                  
                                                                             Nakládka obilnín  v žst. Komjatice  © L. Railman Perný 18.4.2006



FOTOGRAFIE ŽELEZNIČNEJ STANICE KOMJATICE OD JARI AŽ DO ZIMY NÁJDETE VO FOTOGALÉRII

       

Po prechode cez výhybkárske stanovište - stavadlo  môžete ako prvý zahliadnuť obývaný železničný byt.

Mám doma urobený aj jeho model. Ďalší obrázok je bývalá robotnícka budova, teraz ju tu len sklad a občas sem zájdu robotníci. Odfotil som aj bývalú nakladaciu rampu. Je pred zrútením.


Ešte pred tým než sa virtuálne vzdialime zo stanice Komjatice vás chcem upozorniť na Európsky unikát. Špeciálne mechanické závory...


Železničné mechanické stavadlo I. v žst. Komjatice  © L. Railman Perný 2005

viac fotografií ...



Pekný skoro-jarný ranný pohľad na trať zo stavadla Komjatice I. na Nitru © L. Railman Perný 2006

 

Keď pôjdeme ďalej po trati, naskytne sa nám pohľad na prenajatú, zrekonštruovanú zastávku Veľký Kýr. V zastávke a bare sa predávajú aj cestovné lístky. Zastávka je položená na vyvýšenine. Železnica pretína obec - preto sa ju oplatí financovať...

 


Neskoro-jarný a skoro-letný pohľad na slnečnú zastávku Veľký Kýr © L. Railman Perný Jún-júl 2006



Zastávka (bývalé nákladisko a hlásnica) Branč © L. Railman Perný Jún-júl 2006

 

Po Veľkom Kýri sa dostávame na podobnú, ale menej frekventovanú zastávku Branč. Za socializmu bola dosť frekventovaná. Dnes však cestujúci dávajú prednosť autobusom, ktoré idú priamo cez obec. Do bývalého nákladišťa Branč smerovala aj šurianska cukrovarská železnica (trať 442) Tejto problematike sa venujem v samostatnej kapitole - http://www.surail.szm.sk Stránka SURAILU sa venuje všetkým úzkorozchodným železniciam v okolí Šurian, Nových Zámkov a Nitry

 


Železničná stanica Ivanka pri Nitre © L. Railman Perný Jún-júl 2006


Posledná stanica na tejto časti trate je Ivanka pri Nitre. Je to štvorkoľajná stanica v ktorej veľa vlečkových tratí. Na jednej strane Bramac a Heineken ,na druhej Plastika. Je to dosť frekventovaná stanica...

Cesta  traťou Ivanka pri Nitre - Nitra

Začíname v malej staničke Ivanka pri Nitre. Dodám len jeden fakt. V stanici sú štyri koľaje, pôvodne však boli tri. Budova je prízemná (architektúra Rakúsko-Uhorské obdobie). Trať Nové Zámky - Trenčín bola celkove postavená okolo roku 1870 preto majú všetky budovy svoj svojský štýl architektúry.

Keď sa po trati vyberiete v apríli či máji, aj tu je na čo pozerať. Krásna rozkvitnutá krajina je sama o sebe pekná.

Pokračujeme traťou do malej ale dosť frekventovanej zastávky Dolné Krškany. Budova je dosť schátralá. Po boku vidieť vlečku, ktorá ide do blízko ležiacej firmy.


Zastávka Dolné Krškany © L. Railman Perný Jún-júl 2006

Trať už ide súbežne s vlečkami do Nitry. Po strane od staničnej budovy, bolo kedysi vidieť bývalú vlečku do mäsopriemyslu, ktorá bola zrušená a demontovaná. Blížime sa k hlavnému a najzaujímavejšiemu cieľu tejto trate - k železničnej stanici  Nitra. Nitra je krásne mesto, o ktorom už dávno napísali iný. Ja len dodám, že staničná budova v Nitre je v dosť schátralom stave. V stanici Nitra je depo, sklad na rampe a niekoľko vlečiek.


Žst. NITRA © L. Railman Perný Jún-júl 2006


Žst. NITRA (ďalšie foto) All photos © L. Railman Perný Jún-júl 2006



články o tratiach Prievidza - Nitrianske Pravno a Chynorany - Trenčín nájdete na stránke www.railman.szm.sk

 

Cesta  traťou Nitra - Veľké Bielice

Keď už nebolo čo pozerať na AGROKOMPLEXE v Nitre, tak nás napadlo, žeby sme si s bratom dali jazdu na otočku do Veľkých Bielic a naspäť.
Máme vlak zdarma, tak to treba čo najvhodnejšie využiť. Sme na stanici v Nitre a čakáme na náš vlak. Nasadáme a "čakáme na zelenú".

Po ostrom oblúku zo stanice Nitra stojíme na prvej zastávke tejto trate - Nitra zastávka. Po východe z nej je tu oblúk ...


Nitra zastávka © L. Railman Perný August 2006

Nasledovnú zastávku Mlynárce sa nám nepodarilo odfotiť. Po Mlynárcoch je tu kľúčová stanica Lužianky. Železnica sa tu delí na štyri smery - Nové Zámky, Prievidza, Zlaté Moravce (Kozárovce), Zbehy (Radošina). Náš vlak pokračuje ďalej...


 Súbeh tratí Nové Zámky - Prievidza a Lužianky - Kozárovce (1), žst. Lužianky (2,3), za stanicou (4)© L. Railman Perný August 2006

Blížime sa do Čakajoviec, Nasledujú zastávky Jelšovce, Výčapy-Opatovce


Čakajovce © L. Railman Perný August 2006


Jelšovce © L. Railman Perný August 2006


Výčapy- Opatovce © L. Railman Perný August 2006

Vchádzame do stanice Koniarovce... A pokračujeme do zastávok Preseľany nad Nitrou, Kamanová, Mýtna N. Ves.


Žst. Koniarovce © L. Railman Perný August 2006



Preseľany nad Nitrou © L. Railman Perný August 2006


Bývalá hlásnica - Kamanová  © L. Railman Perný August 2006


Mýtna N. Ves © L. Railman Perný August 2006

... a sú tu Topolčany a ich staničná budova...


... a sú tu Topolčany © L. Railman Perný August 2006


Vlečka Topolčany © L. Railman Perný August 2006

Vlak vchádza do mega oblúku a zároveň aj zastávky Krušovce, ktorá vyzerá akoby bola obyčajným rodinným domom...



Zastávka v oblúku Krušovce © L. Railman Perný August 2006

Blížime sa do ďalšej väčšej stanice - Bošany...  / zaujímavosťou je lesná železnica Bošany - Cibajka


Stanica Bošany © L. Railman Perný August 2006

V stanici Chynorany nájdete znova viacej smerov železnice. Nachádza sa tu nepoužívaný triangel na smer Chynorany - Trenčín.


Stanica Chynorany  © L. Railman Perný August 2006

Po Chynoranoch stojíme v staničke Žabokreky nad Nitrou. Jej vzhľad pripomína históriu celej železnice...


Žabokreky nad Nitoru  © L. Railman Perný August 2006

A je tu konečná (pre nás priestupná) stanica Veľké Bielice...


Stanica Veľké Bielice  © L. Railman Perný August 2006


Stanica Veľké Bielice a príchod čerstvo namaľovaného vlaku  © L. Railman Perný August 2006

 


fotografie z iných stránok : Trains.hu, grebe.host.sk

Cesta  traťou Veľké Bielice - Prievidza

Zo stanice Veľké Bielice (VLAKY.NET - 111. výročie - Veľké Bielice - Prievidza) trať pokračuje do, pomerne dosť hospodársky dôležitého, mesta Partizánske (známe výrobou obuvi). V meste stojí vlak dokonca dva krát. V deväťdesiatom prvom kilometri nájdeme pekne opravenú stanicu Veľké Uherce. Ďalej nás čakajú Oslany a Bystričany (z obce Bystričany išla aj malá železnica), známe ťažbou kameňa a blízko ležiacim kúpaliskom Chalmová. Ďalej nasledujú ďalšie hospodársky dôležité obce Zemianske Kostoľany a Nováky (známe ťažbou a využitím uhlia v tepelnej elektrárni). Predposlednou zastávkou je malá stanička Koš. Finále je stanica Prievidza.  Ak ešte nie ste po 113 km trati dostatočne unavený, môžete sa ešte ísť pozrieť do Nitrianskeho Pravna/font> (článok s fotografiami nájdete na stránke www.grebe.host.sk) alebo Hornej Štubne (Prievidza - Horná Štubňa konali oslavy tratí na Hornej Nitre VLAKY.net).


© L. Perný 2006  l http://www.railman.szm.sk l